A Dacia, mint autó elég sok szidalmat kapott és sok emberben keltett bosszúságot, –leginkább a hanyag összeszerelés miatt jelentkező hibák miatt-, de ugyanakkor sok, elégedett Dacia tulajdonossal is találkoztam már. Ilyen autótulajdonos Siket István is, aki már több mint 10 éve használja nagy megelégedettséggel, már használtan vásárolt (de megkímélt állapotban lévő!) 1300-as Daciáját.

 

Romániában az autógyártás kezdete 1968-ra tehető, mikor is gyártásba került a Dacia 1100 elnevezésű, farmotoros kisautó, a Renault 8-as mintájára.

Dacia 1100

De, ebből a modellből Magyarországon csak elvétve találhatunk, amit a nép „Dácsiának” ismert meg, az az 1300-as modell volt, amely ugyancsak Renault licensz volt, mégpedig a Renault 12 modellé.

1969-től gyártották ezt a modellt kisebb, leginkább külső jegyekben észlelhető módosításokkal. Jelen bemutatónkban, egy 1980-as példány került bemutatásra, aminek jellemző változásai a korábbi évből valókhoz, hogy ezen hátul már találunk tolatólámpát, méghozzá mind a két hátsó lámpatest alatt, valamint az elnyújtott, hosszú ütközőbabákat kisebbekre cserélték.

A motor, mely a későbbi típusban is megmaradt (lásd lejjebb), 4 ütemű, hosszában beépített, soros 4 hengeres, OHV rendszerű benzinmotor, amely a maga 1289 köbcentiméterével és 8 szelepével 5250-es fordulaton 54 LE leadására volt képes.

Később, lejárt a licenszszerződés, a románoknak modellt kellett váltaniuk, így lépett színre 1979-ben az „új” modell, a Dacia 1310. Az idézőjeles megfogalmazás nem véletlen, hiszen az 1310 nem volt más, mint az 1300-as modell újragondolt változata.

Dacia 1310

Küllemében jelentős változás volt az autó elején és hátulján bevezetett újfajta fényszóró- és hátsó világítótest kombinációk, valamint az autó részleteiben is magában hordozta az újításokat, ám motorja, és egész felépítménye maradt a régi. Később voltak modellfrissítések, az autóvásárlók palettájára került a TLX modell is, amely komfortosabb utasterével és 5 sebességes sebességváltójával vált sokak kedvencévé.

Dacia 1300 Break
 

Akárcsak az 1300-as modellből, az 1310-ből is készült kombi változat, Dacia Break néven, valamint készült pick-up és 2 ajtós sport változat is Romániában.

2004-ben még készültek „hagyományos” Daciák Romániában és talán a sors fintora, hogy az egykor licenszet eladó autógyár vásárolta fel a gyárat és gyárt továbbra is Daciákat, Renault alapon.

A Dacia, mint autó elég sok szidalmat kapott és sok emberben keltett bosszúságot, –leginkább a hanyag összeszerelés miatt jelentkező hibák miatt-, de ugyanakkor sok, elégedett Dacia tulajdonossal is találkoztam már.

Ilyen autótulajdonos Siket István is, aki már több mint 10 éve használja nagy megelégedettséggel, már használtan vásárolt (de megkímélt állapotban lévő!) 1300-as Daciáját. Ezen használat alatt az autó fődarab csere és nagyjavítás nélkül élte át az elmúlt éveket, egyedül a karosszérián jelentkeztek kisebb hólyagosodások, de ezek még időben kezelve lettek, így egy szép és jó veterán autót tudhat magának tulajdonosa. 

Kathi Balázs