1962 és 2015 között bizony 53 év telt már el. Szinte hihetetlen volt –legalábbis számomra-, hogy egy ilyen korú autó ilyen jól vezethető. Ez tűnt ki leginkább, mikor megtettem az első próbakort a Moszkvics 407-essel, ami kis megszokást igényel, de utána nagyon szerethető a vezetése.

 

Legnagyobb előnyének én azt a hihetetlen finom rugózást emelném ki, ami köszönhető a független lengőkaros futóműnek és az ezekhez párosuló 15 colos kerekeknek, amikkel szinte minden útakadályt le tud küzdeni, azzal a maga 1360 köbcentiméteres, ám „csekély” 45LE-s motorjával.

Egy újabb érdekes dolog, ami nagydolognak számított akkoriban: ez az évjárat már 4 sebességes sebességváltóval rendelkezett, valamint a kétszínű fényezés azt mutatja, hogy ez egy feláras modell volt, ugyanis közel 5000 Ft-al került többe ilyen fényezéssel, mint egyszínűvel.

De, hogy az élményről beszéljek, amit éreztem, miközben mentem a Moszkviccsal, az egyszerűen visszaadhatatlan. Jellegzetes hang, a differenciálműből, kormányváltó, elől is kanapék, „esernyőnyél” kézifék… és még sorolhatnám az apró részleteket, amik miatt nagyszerű ez az autó. Nyilván, nem mindennapi használatra való már ez az autó, de egy nagyon jó, kellemes nosztalgiát ébresztő veteránautó.

Feláras fényezés

Bennem ugyan nem kelt nosztalgikus érzést, hiszen még édesapámtól is idősebb az autó, engem inkább a műszaki megoldások és az egésznek a hangulata nyűgöz le. A sebességváltót óvatosan kell kapcsolni, az egyes sebességfokozat nem szinkronizált, ezért ha nem megy egyből a helyére, nem szabad rángatni. Szépen, türelmesen, igazi öreguras tempóban kell kezelni az autót és akkor hálásan viselkedik.

Bizony ilyen magas a Moszkvics!

Nem tervezték nagy sebesség elérésére, ugyan régi filmhíradók tanúsága szerint „a teszteken óránkénti 100 km-ert értek el”, de az utazótempója inkább egy állandó 70-es tempó a kis szovjet

Minősített veterán, OT rendszámmal

személygépkocsinak. És, hogy mennyire korszerű volt a maga korában, arról csak annyit mondanék, hogy 4 személy és egy nyaraláshoz szükséges csomagmennyiség szállítására is kitűnő volt, ezért régen taxiként is előszeretettel alkalmazták.

A felvételt készítette és vágta: Kathi Imre és Kocsis Gábor

A modell továbbélése csak karosszériában következett; a soron következő modell a 403-mas nagyban hajaz elődjére, a 407-re (nem tévedés, a 407 előbb volt, mint a 403!), ám már motorja és felszereltsége a Moszkvics 408 modellével egyezett meg.

Összefoglalva: A maga korában egy nagyon jó autó volt, ám a technika fejlődésével hamar elavulttá vált a Moszkvics 407, így az utókor számára elég kevés példány maradt fenn. Egy igazán remek veterán autó, minden megvan benne, ami kell egy ilyen autóban.

Ezúton is hatalmas köszönet Siket István barátomnak, aki felajánlotta az autót, bemutató kisfilmünk elkészítése céljából!

Kathi Balázs

 Kövessetek minket a Facebookon is:

https://www.facebook.com/keletiblog/