Lada Lada 1200 motorfelújítás veterán motorgenerál Lada motor

Legutóbb megjelent cikkünkben a Lada 1200 S szétszedését taglaltam; azóta eltelt némi idő és a Lada motorja újult, friss erővel indul. No, de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen rögös út vezetett egészen idáig. Az első dolog, amit szétszedés után alaposan végig kellett vinni az a megmaradó alkatrészek alapos tisztítása. Látszott, hogy korábban elmulaszthatták az olajcserét és a jó tulajdonságait elvesztett motorolaj ráégett a motorblokk belső oldalára. Ez leginkább azt eredményezte, hogy az olaj furatok sok helyen eltömődtek és a hengerfejig csak kevés olaj jutott, nem volt meg a kielégítő nyomás.

 

A kivétel

Első mozzanatként a motorháztető leszerelésével kezdődött minden, majd egészen „hétköznapi” módon, hintakötéllel és két kézzel vettük ki az öreg gépészetet a kocsiszekrényből.

Lada Lada 1200 motorfelújítás veterán motorgenerál Lada motorLada Lada 1200 motorfelújítás veterán motorgenerál Lada motor

Könnyítésként leszereltem a hengerfejet és minden olyan szerelvényt, ami a kivételt nehezítette volna, tekintettel arra, hogy úgyis teljes szétszedésre kerül majd sor. A sebességváltó házhoz 4 csavar rögzítette a motort, illetve két oldalt, két darab, tartó- és rezgéscsillapító gumibak. Ezeket elkötve könnyedén ki lehetett emelni a helyéről a motort.

Lada Lada 1200 motorfelújítás veterán motorgenerál Lada motor

Lada Lada 1200 motorfelújítás veterán motorgenerál Lada motor

A felmérés

A mélyen olajsáros alkatrészek egy alapos tisztításon mentek keresztül, leginkább benzin, hidegzsíroldó és nagynyomású mosó segítségével. Szépen, tisztán kiterítettem az alkatrészeket a satupadra, következhetett a felmérés. Kezdetnek egy hengerfurat mérés, amit intó segítségével tettem meg és meg is kaptam az eredményt, a hengert nem kell fúrni, ugyanis se nem „hordós” és az adott határértéken belül van. Hasonlóképpen volt a főtengely mikrométeres mérése utána is, ugyanis az is megfelelt a megadott értékeknek, így leegyszerűsödött a dolog annyiban, hogy gépműhelyi munka nélkül megússza a motor a felújítást.

 

Lada Lada 1200 motorfelújítás veterán motorgenerál Lada motor

Gyakori hiba

Öreguras autót venni általában nagy öröm, kivéve akkor, ha utolsó autójukként nem törődtek már vele és a fentebb említett olajcsere periódust például elnapolták kissé. Lada Lada 1200 motorfelújítás veterán motorgenerál Lada motor

A Lada motoroknak egy érzékeny pontja ebből a szempontból a vezérműtengely kenése, hiszen ha az nincs, „berágódik” a tengely, mint ahogy az az én autómon is bekövetkezett. Emiatt új vezérműtengely és szelephimba sor beépítése válik szükségessé, de ez egy későbbi rész tartalma lesz.

A következő részben:

Lada Lada 1200 motorfelújítás veterán motorgenerál Lada motor

A következő részben kitérek az alkatrészbeszerzés nehézségeire, avagy könnyebbségeire, illetve, hogy a széles kínálatban milyen minőségű utángyártott, vagy esetleg gyári alkatrészek lelhetők fel.

Kathi Balázs